Powieści

Powieści

Gluś

 

Gluś to krótka powieść o perypetiach sercowych licealistów z klasy maturalnej, o manipulacji, bawieniu się uczuciami innych i konsekwencjach, jakie mogą z tego wynikać. Jest to także książka o młodzieńczej miłości, która rodzi się niespodziewanie i zwycięża tam, gdzie miało zapanować i zwyciężyć kłamstwo.

Opis

Uczniowie klasy czwartej C przygotowują się do matury, jednak ich uwagę pochłaniają przede wszystkim sprawy towarzysko-sercowe. W Basi, klasowej piękności o bursztynowych oczach, kocha się od dwóch lat Maciek, ona z kolei wzdycha do Michała, zrozpaczona jego zainteresowaniem Zuzą z młodszej klasy. W Maćku od trzech lat jest nieprzytomnie zakochana Natalka, która ukrywa jednak swoje uczucie tak starannie, że chłopak nie ma o nim pojęcia. W klasie wyróżnia się szczególnie grupka czterech dziewcząt, w której skład wchodzi wspomniana Basia oraz Emilka, Magda i Aneta. Wszystkie cztery są przebojowe, bardzo ładne, żywiołowe, elokwentne, dowcipne, cieszą się olbrzymim powodzeniem u chłopaków, flirtują z kolegami z innych klas, ale nie są chwilowo zaangażowane w żadne związki.

Na drugim biegunie znajduje się Piotr, cichy, spokojny samotnik z ostatniej ławki pod oknem, bardzo wysoki, przeraźliwie chudy i niezdarny w ruchach, niezauważany przez innych i traktowany jako straszliwy nudziarz, okazjonalnie jako obiekt żartów i docinków. Piotr od podstawówki nosi przezwisko Gluś, które przyjęło się również w liceum, na lekcjach siedzi sam, przerwy spędza również samotnie przy parapecie okna w głębi korytarza, wyizolowany i ignorowany przez innych. W głębi duszy jest wrażliwym marzycielem, który w świecie wyobraźni ma swoje lepsze alter ego – jest tam odważnym i szlachetnym bohaterem, podziwianym i szanowanym przez wszystkich za swe wspaniałe czyny i niezwykłą fizyczną siłę. W marzeniach jego przewija się od lat mglista i niezidentyfikowana postać dziewczęca, o której Piotr nieśmiało śni, chowając tę tajemnicę na samym dnie swego serca. W świecie realnym, gdzie dla wszystkich jest tylko Glusiem, oczywiście nawet nie ośmiela się pomyśleć o dziewczynach, siłą woli unika skierowania swoich uczuć na jakąkolwiek konkretną osobę, wiedząc z góry, że to skazałoby go na porażkę i cierpienie.

Cztery dziewczyny nudzą się, potrzebują wrażeń. Emilka wpada na pomysł przeprowadzenia „eksperymentu” na polu damsko-męskim – jedna z nich ma spróbować dla zabawy uwieść któregoś z chłopaków z klasy, pozostałe mają ją dopingować i tworzyć w Internecie kronikę zdarzeń. Eksperyment zakłada rozbudzenie uczuć któregoś z dotychczas wolnych klasowych chłopaków bez zaangażowania ze swojej strony („wkręcenie na zimno”, jak ujmuje to Emilka), sprowokowanie go do wyznania miłości i nagranie tego na kamerkę szpiegowską jako dowodu udanego doświadczenia, „triumfu Wenus nad Marsem”. Jako kandydaci na ofiarę eksperymentu początkowo w grę wchodzą zwłaszcza „karatecy” czyli Byko i Brus, ale ostatecznie za złośliwą sugestią Basi dziewczyny decydują się uwieść Glusia jako największego klasowego sztywniaka i nudziarza. Dziewczyny losują między sobą, która ma się podjąć zadania…

Część I   Część II   Część III     

 

Lodzia Makówkówna

 

Lodzia Makówkówna łączy w sobie cechy powieści humorystycznej i romansu, balansując między wątkami komicznymi, opartymi na humorze słownym i sytuacyjnym, a mocno rozwiniętym motywem miłosnym, pełnym perypetii, zabawnych qui pro quo i dramatycznych zwrotów akcji. Książka jest skierowana do młodych czytelniczek w wieku licealnym i okołolicealnym (zwłaszcza studenckim), jednak przeczytać może ją każdy, kto lubi historie, przy których można zarówno pośmiać się, jak i wzruszyć.

Opis

Lodzia, dziewiętnastoletnia maturzystka z imponująco długim warkoczem, z przymrużeniem oka traktuje przestarzałą rodzinną tradycję, która nakazuje pannom z rodu Makówków wyjście za mąż przed ukończeniem dwudziestu lat. Tym bardziej, że zgodnie z ową tradycją kandydat na męża powinien obowiązkowo posiadać cechy charakteru predysponujące go do roli pantoflarza… Oparta na modelu matriarchalnym rodzina Lodzi traktuje rzecz bardzo poważnie, a trójosobowa bojówka żeńska w postaci Mamusi, Babci i Ciotki Lucy (zwana w skrócie Wielką Triadą) podejmuje intensywne działania mające na celu przygotowanie jedynej córy rodu do roli idealnej gospodyni i twardej pani domu.

Choć dotąd żaden z przedstawicieli płci męskiej nie zdołał przyśpieszyć bicia serca wychowanej w purytańskim duchu Makówkówny, a jej jedynym zadeklarowanym wielbicielem jest nieokrzesany i irytujący kolega z klasy, obdarzona odziedziczonym po Tatusiu łagodnym charakterem, a także nietypowym w jej rodzinie poczuciem humoru dziewczyna dla świętego spokoju nie buntuje się jawnie przeciwko matrymonialnym sidłom, jakie zastawia na nią Wielka Triada, uważając to jedynie za przejściowe fanaberie.

Zorganizowany w jedną z listopadowych sobót podwieczorek zapoznawczy z kandydatem na narzeczonego i teściową in spe, choć ma być w założeniu tylko nudnym obowiązkiem, niespodziewanie wywraca do góry nogami spokojne i uporządkowane życie Lodzi. Tarapaty, w jakie dziewczyna wpadnie podczas rodzinnego przyjęcia, zapewnią jej nie tylko koktajl mocnych wrażeń, ale również wpędzą ją w dalsze kłopoty, a w perspektywie przyniosą jej wielką miłość do bardzo nieodpowiedniego faceta.

Tom I

Prolog   Rozdział I   Rozdział II   Rozdział III   Rozdział IV   Rozdział V

Rozdział VI   Rozdział VII   Rozdział VIII   Rozdział IX   Rozdział X  

Rozdział XI   Rozdział XII   Rozdział XIII   Rozdział XIV   Rozdział XV  

Rozdział XVI   

Tom II

Rozdział XVII  Rozdział XVIII   Rozdział XIX  Rozdział XX 

Rozdział XXI   Rozdział XXII   Rozdział XXIII   Rozdział XXIV   

Rozdział XXV  Rozdział XXVI   Rozdział XXVII   Rozdział XXVIII 

Rozdział XXIX Rozdział XXX   Rozdział XXXI   Rozdział XXXII   

Epilog

 

Anabella

 

Anabella to z założenia żyjący własnym życiem sequel Lodzi Makówkówny pomyślany jednak dużo szerzej jako wielotomowa powieść-rzeka. Bo dlaczego nie? Wbrew opiniom, według których wartościowy przekaz literacki musi posiadać zwięzłą formę, taki „serial tekstowy” tudzież „literacka opera mydlana”, to dla mnie, zadeklarowanej hobbystki-amatorki, intrygujące wyzwanie i ciekawy eksperyment – formalnie luźny i niezobowiązujący, jednak w praktyce wymagający sporej pracy koncepcyjno-strukturalnej.

Tytuł nawiązuje do jednego z wątków świata przedstawionego, jak i do jednego z miejsc akcji Lodzi Makówkówny, mianowicie do klubo-restauracji Anabella prowadzonej przez Majka, przyjaciela Pabla. Pozostajemy tu, przynajmniej częściowo, w uniwersum miejsc i postaci wykreowanych w poprzedniej powieści, jednak nie chodzi tylko o miejsce, bowiem nazwa Anabella, jak wiadomo z jednego z pobocznych wątków Lodzi, ma o wiele głębsze znaczenie.

Jeśli chodzi o gatunek, jest to przede wszystkim romans, jednak wpleciony w rozbudowaną, wielowątkową powieść obyczajową niepozbawioną elementów zarówno humorystycznych, jak i metafizycznych.

Opis

Iza, młoda studentka z niewielkiej wioski na Podlasiu, przyjeżdża do Lublina, aby po przerwie w nauce, spowodowanej kłopotami rodzinnymi, podjąć studia wyższe. Choć los od dzieciństwa, a zwłaszcza w ostatnich latach, nie rozpieszczał ani jej, ani jej starszej siostry, dziewczyna jedzie do odległego i nieznanego jej miasta z nadzieją na nowe otwarcie perspektyw oraz realizację swych życiowych planów. Tym bardziej, że – jak dowiedziała się z krążących po wiosce pogłosek – właśnie w Lublinie studiuje ktoś, komu już wiele lat temu na zawsze oddała swoje serce.

 

Tom I

Rozdział I   Rozdział II   Rozdział III  Rozdział IV  Rozdział V 

Rozdział VI  Rozdział VII  Rozdział VIII  Rozdział IX  Rozdział X 

Rozdział XI  Rozdział XII  Rozdział XIII  Rozdział XIV    

Tom II

Rozdział XV  Rozdział XVI  Rozdział XVII  Rozdział XVIII  Rozdział XIX 

Rozdział XX  Rozdział XXI  Rozdział XXII  Rozdział XXIII Rozdział XXIV 

Rozdział XXV  Rozdział XXVI   Rozdział XXVII  Rozdział XXVIII 

Tom III

Rozdział XXIX  Rozdział XXX  Rozdział XXXI  Rozdział XXXII 

Rozdział XXXIII   Rozdział XXXIV  Rozdział XXXV  Rozdział XXXVI 

Rozdział XXXVII  Rozdział XXXVIII  Rozdział XXXIX  Rozdział XL  

Rozdział XLI  Rozdział XLII

Tom IV

Rozdział XLIII   Rozdział XLIV  Rozdział XLV  Rozdział XLVI 

Rozdział XLVII  Rozdział XLVIII  Rozdział XLIX  Rozdział L  Rozdział LI 

Rozdział LII  Rozdział LIII  Rozdział LIV  Rozdział LV  Rozdział LVI 

Tom V

Rozdział LVII  Rozdział LVIII  Rozdział LIX   Rozdział LX  Rozdział LXI  

Rozdział LXII  Rozdział LXIII  Rozdział LXIV  Rozdział LXV 

Rozdział LXVI  Rozdział LXVII  Rozdział LXVIII        

Tom VI 

Rozdział LXIX  Rozdział LXX  Rozdział LXXI  Rozdział LXXII   

Rozdział LXXIII  Rozdział LXXIV  Rozdział LXXV  Rozdział LXXVI 

Rozdział LXXVII  Rozdział LXXVIII  Rozdział LXXIX  Rozdział LXXX 

Rozdział LXXXI 

Tom VII 

Rozdział LXXXII  Rozdział LXXXIII  Rozdział LXXXIV  Rozdział LXXXV 

Rozdział LXXXVI  Rozdział LXXXVII  Rozdział LXXXVIII 

Rozdział LXXXIX  Rozdział XC  Rozdział XCI  Rozdział XCII 

Rozdział XCIII  Rozdział XCIV              

Tom VIII 

Rozdział XCV  Rozdział XCVI   Rozdział XCVII  Rozdział XCVIII 

Rozdział XCIX  Rozdział C  Rozdział CI  Rozdział CII  Rozdział CIII   

Rozdział CIV  Rozdział CV  Rozdział CVI  Rozdział CVII

Tom IX

Rozdział CVIII  Rozdział CIX  Rozdział CX  Rozdział CXI  Rozdział CXII 

Rozdział CXIII   Rozdział CXIV  Rozdział CXV  Rozdział CXVI 

Rozdział CXVII  Rozdział CXVIII  Rozdział CXIX  Rozdział CXX 

Tom X

 Rozdział CXXI  Rozdział CXXII  Rozdział CXXIII  Rozdział CXXIV 

Rozdział CXXV  Rozdział CXXVI   Rozdział CXXVII  Rozdział CXXVIII   

Rozdział CXXIX  Rozdział CXXX  Rozdział CXXXI  Rozdział CXXXII 

Tom XI

Rozdział CXXXIII  Rozdział CXXXIV  Rozdział CXXXV  Rozdział CXXXVI

Rozdział CXXXVII  Rozdział CXXXVIII  Rozdział CXXXIX  Rozdział CXL 

Rozdział CXLI  Rozdział CXLII  Rozdział CXLIII 

Tom XII

Rozdział CXLIV  Rozdział CXLV  Rozdział CXLVI  Rozdział CXLVII 

Rozdział CXLVIII  Rozdział CXLIX  Rozdział CL  Rozdział CLI  Rozdział CLII

Rozdział CLIII 

Tom XIII

Rozdział CLIV  Rozdział CLV  Rozdział CLVI  Rozdział CLVII  Rozdział CLVIII 

Rozdział CLIX  Rozdział CLX  Rozdział CLXI  Rozdział CLXII  Rozdział CLXIII  

Rozdział CLXIV 

Tom XIV

Rozdział CLXV  Rozdział CLXVI   Rozdział CLXVII   Rozdział CLXVIII 

Rozdział CLXIX  Rozdział CLXX   Rozdział CLXXI  Rozdział CLXXII 

Rozdział CLXXIII  Rozdział CLXXIV   

Tom XV

Rozdział CLXXV  Rozdział CLXXVI  Rozdział CLXXVII  Rozdział CLXXVIII 

Rozdział CLXXIX  Rozdział CLXXX  Rozdział CLXXXI  Rozdział CLXXXII   

Rozdział CLXXXIII